Může se jednat o pro většinu řidičů snadno řešitelný defekt pneumatiky, ale také závažnější poruchu, například na motoru, řízení nebo brzdách, která nám neumožní pokračovat v jízdě. V takovém případě je potřeba dodržet několik důležitých zásad.
Překážejte co nejméně, vůz označte
Zastavte, je-li to možné, co nejvíce při pravém okraji vozovky, kde budete překážet co nejméně. V případě potřeby tam vůz odtlačte. Okamžitě zapněte výstražné světelné znamení, to musí být zapnuto minimálně do doby, než umístíte za vozidlo výstražný trojúhelník. Ihned po vystoupení z vozu si oblečte výstražnou vestu, ta je součástí výbavy vozu. Trojúhelník umístěte do vzdálenosti minimálně 50 metrů, na dálnici 100 metrů k pravému okraji vozovky. Podle okolností může být v obci tato vzdálenost zkrácena.
Za snížené viditelnosti nechte rozsvícena alespoň parkovací světla, nefungují-li světla vozu, zajistěte jeho osvětlení podle možností náhradním způsobem, např. baterkou.
V odstaveném voze nesmí nikdo zůstat, cestující odveďte nejlépe za svodidla, pokud možno co nejdále od vozovky, abyste zajistili jejich bezpečnost.
Jestliže zjistíte, že závadu nejste schopni sami na místě v přiměřeném čase odstranit, zajistěte ihned odtah vozu svépomocí nebo volejte odtahovou službu.
Co hlásit policii?
Policii musíte hlásit situace, kdy nelze vůz, který je překážkou silničního provozu, odstranit. Tedy v případě, že čekání na odtah se protahuje na dlouhou dobu.
Dalšími situacemi, kdy musíte překážku v provozu hlásit policii je stání na velmi nebezpečných místech, v tunelu, na mostě nebo na železničním přejezdu.
Na každém přejezdu je uvedeno jeho číslo, tím pomůžete při hlášení policii tento přejezd přesně identifikovat. Vozidlo musíte z přejezdu za použití jakýchkoli technických prostředků, třeba pomocí jiného řidiče nebo vozidla, odstranit. Statistiky ukazují, že srážka s vlakem má fatální následky.